Ændringer i version 2.0.2:
Opdatering af oplysninger om databeskyttelsesrådgiver og kontaktoplysninger.
Version 2.0.2
Allerød Kommune er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?
Allerød Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget om dig. Du finder vores kontaktoplysninger nedenfor.
Allerød Kommune
Bjarkesvej 2
3450 Allerød
CVR-nr.: 60 18 31 12
Telefon: 48 100 100
Mail: kommunen@alleroed.dk
Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.
Du kan finde kontaktoplysninger og andre informationer om vores databeskyttelsesrådgiver på kommunens hjemmeside.
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger
Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål:
Formålet med behandling af persondata er at kunne identificere og kontakte borgere, grundejere og virksomheder i forbindelse med drift og administration af Allerød Kommunes affaldsordninger, herunder brugere af selvbetjeningsløsninger på affaldsområdet, samt at kunne identificere og kontakte grundejere og virksomheder i forbindelse med myndighedsbehandling.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger følger af:
Hjemlen for at behandle personoplysninger i relation til ovenstående formål er Miljøbeskyttelsesloven (LBK nr. 1218 af 25.11.2019), Affaldsaktørbekendtgørelsen (BEK nr. 1753 af 27.12.2018) og Affaldsbekendtgørelsen (BEK nr. 224 af 08.03.2019).
Kategorier af personoplysninger
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig:
Navn, adresse, telefonnummer og mailadresse.
Modtagere eller kategorier af modtagere
Vi videregiver eller overlader dine personoplysninger til følgende modtagere:
Vognmænd, der varetager indsamling og transport i kommunens indsamlingsordninger på affaldsområdet.
Opbevaring af dine personoplysninger
Vi kan på nuværende tidspunkt ikke sige, hvor længe vi vil opbevare dine personoplysninger. Oplysningerne opbevares til brug for dokumentation ved eventuelle klagesager og i forhold til historik vedrørende de enkelte ejendomme og virksomheders affaldsordninger.
Vi kan oplyse om, at vi vil lægge vægt på offentlighedslovens regler om journalpligt samt arkivlovgivningen, når vi skal fastlægge, hvor længe dine oplysninger vil blive opbevaret.
Hvor dine personoplysninger stammer fra
Oplysningerne om dig stammer fra:
Danmarks Adresseregister (DAR), CVR-registret og fra anmelder.
Ret til berigtigelse, sletning, begrænsning og indsigelse
Nedenfor kan du læse om din ret til berigtigelse, sletning, begrænsning og indsigelse. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder skal du kontakte os.
Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet. Du har også ret til at få dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige og/eller ajourførte.
Ret til sletning
I visse tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.
Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
Klage til Datatilsynet
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.